Az AC története

Az Assessment Centert (AC) először az 1930-as években, a második világháború előtt és alatt a Wehrmachtnál használták, tisztek kiválasztására. Az 1950-es évek végén terjedt el a gazdasági világban. A hetvenes évekig elsősorban vezetők kiválasztásánál alkalmazták, ma már azonban nemcsak vezető pozíciók betöltésére pályázók esetében használják. A módszer rohamosan terjed a nagyvállalatok körében világszerte. Magyarországon a közigazgatásban is találkozhatunk ezzel a kiválasztási módszerrel.

Mi is az az Assessment Center?

Az értékelőközpont több képesség- és személyiségvizsgáló eszközt egyesít, melynek keretében kiképzett értékelők értékelik a jelöltek képességeit, személyiségét.

A betöltendő munkakörről elemzést készítenek a szakemberek, majd ennek ismeretében dolgozzák ki a munkavállalóra vonatkozó feltételeket, követelményeket, amely a sikeres munkavégzéshez szükséges. A felállított követelmények alapján - amelyek a szükséges készségeket, képességeket, végzettséget tartalmazzák - kidolgozzák az értékelő központ feladatait.

Az AC-ben csoportos és egyéni feladatokat kell a jelölteknek megoldaniuk. A feladatokban nyújtott, kompetenciák és mutatott viselkedés alapján kerül sor az értékelésre az előre meghatározott szempontok szerint.

A módszer előnye, hogy a pályázókról objektív értékelést nyújt. E módszer alkalmazásával könnyebb a pályázók értékelése és a döntéshez is több információ áll rendelkezésre, mint egy általános interjú után.

Milyen készségeket, képességeket figyelnek elsősorban?

A szakmai ismereteken túl az értékelőközpont módszerének segítségével az empátiás képességet, a konfliktusmegoldó képességet, a stressztűrő képességet, illetve a vezetők számára szükséges irányítókészséget figyelik. De ezeken kívül a kommunikációs képességet, a stratégiai és az analitikus gondolkodást, valamint a motivációs és együttműködési képességeket is figyelemmel kísérik.

Az EPSO-nál 9 kompetenciát vizsgálnak a négy lépcsős kiválasztási folyamatban:

  • Elemző-, és problémamegoldó készség,
  • Kommunikációs készség,
  • Minőségi és eredményes munkavégzés,
  • Tanulási és fejlődési készség,
  • Rendszerező - és szervezőkészség,
  • Rugalmasság,
  • Másokkal való együttműködés,
  • Vezetői készség,
  • Szakmai tudás.


Hogyan történik az értékelés?

Minden jelöltet az előre meghatározott szempontok alapján értékelnek. Egy jelöltet általában két kiképzett értékelő figyel a feladatok során, majd az összes feladat elvégzését követően megbeszélik az eredményeket. Erről a jelölteket általában személyesen, négyszemközt tájékoztatják.

Amennyiben a megpályázható állásra többen is jelentkeztek, a személyes tájékoztatás után az értékelők jelentést írnak és közösen állítanak fel egy ajánlati listát.
Az EPSO-nál ezt tartalék listának nevezik.

vissza az előző oldalra